Isnin, 28 Februari 2011

Ciri-Ciri Seorang Pendakwah

 surah Ali Imran 3:110 “Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi(faedah) umat manusia”.

Surah Al-Baqarah 2:140 “Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberikan Allah kepadanya? Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang telah kamu lakukan”.

surah Al-Asr 103:1-3 “Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal salih, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan sabar”.

Segala puji bagi Allah. Hari ni saya ingin kongsi serba sedikit tentang ciri-ciri yang patut ada pada seorang pendakwah itu.

Ciri-ciri yang sepatutnya ada pada seorang pendakwah


1. Memahami maksud Al-Quran dan Al-Hadis.


2. Beramal dengan ilmunya.

3. Tahan marah (berlapang dada)


4. Berani, tidak takut kepada sesiapapun dalam menerangkan kebenaran. Celaan manusia tidak akan menghalangnya daripada menjalankan kewajipan.

5. Menjaga diri, tidak mahu kepada harta kepunyaan orang.

6. Berpada-pada dengan kesenangan dunia dan redha dengan harta yang halal walaupun sedikit.

7. Kuat, sihat dan fasih lidah.

8. Amat mempercayai kepada janji-janji Allah dan mempunyai harapan penuh untuk mendapat kejayaan biar pun usaha dakwah itu memerlukan usia yang lama dan memerlukan pengorbanan yang besar.

9.Tawadu' (merendah diri) dan menjauhkan diri daripada perkara 

yang aib.


10.Tidak bakhil mengajarkan apa-apa ilmu yang diketahuinya. Tidak keberatan untuk melakukan sesuatu yang mendatangkan faedah kepada orang lain.

11. Bersifat wakar dan tenang.

12.Tinggi hemat dan mulia diri. Tidak berpuashati dengan perkara-perkara besar yang belum sampai kepada kesempurnaannya dan menjauhkan diri daripada perkara-perkara hina dan marah ketika disedari dirinya serba kekurangan pengetahuan atau bukti.

13. Sabar ketika menjalankan dakwah kerana Allah.

14. Bersikap Taqwa dan Amanah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan